PERSOONLIJK VASTGOEDMANAGEMENT
Algemene Vragen over Beheer
Wie is mijn contactpersoon bij het vastgoedbeheer?
Wie is mijn contactpersoon bij het vastgoedbeheer?
Voor ieder soort melding kunt u een specifieke afdeling benaderen. Zie onderstaand de diverse afdelingen. Buiten deze afdelingen kunt u voor openstaande vacatures en sollicitaties contact opnemen met vacature@prmd.nl; voor inhoudelijke vragen over ons kantoor en onze dienstverlening via info@prmd.nl:
Technische zaken : service@prmd.nl
*voor o.a. onderhoudsmeldingen, defecten / gebreken of status opvragen van een lopende melding
Financiële zaken : finance@prmd.nl
*voor o.a. huurbetalingen, aanmaningen, huurfacturen, afrekeningen van servicekosten of de aanvraag van een verhuurdersverklaring
Huuropzeggingen : mutaties@prmd.nl
*voor o.a. huuropzeggingen, huurderswisselingen, inhoudelijke vragen over huurcontracten en opzegtermijnen, sleuteloverdrachten en opleveringen voor nieuwe en vertrekkende huurders, waarborgsommen en inspectierapporten
(Verzoek) wijziging huurovereenkomst : idps@prmd.nl
*voor o.a. indeplaatsstellingsverzoeken, allonges
Wat zijn de openingstijden van het kantoor?
Op werkdagen zijn wij telefonisch en per mail beschikbaar tussen 8.30 en 17.00. Buiten de genoemde tijdens zijn wij via hetzelfde telefoonnummer (070 346 11 11) bereikbaar voor zeer urgente zaken /noodgevallen; ook in weekenden en gedurende feestdagen.
Hoe kan ik de voortgang van een openstaand verzoek volgen?
In de basis zullen hoge urgentie meldingen van huurders binnen 24 opgepakt worden door de Service desk. Zij schakelen op hun beurt een leverancier in om de melding verder in behandeling te nemen. Minder urgente meldingen kunnen tot 72 uur in beslag nemen. Heeft u binnen de genoemde tijdsperiode niets vernemen, dan kunt u per mail (service@prmd.nl) of telefonisch (070 346 11 11) contact opnemen en vragen naar een statusupdate.
Kan ik mijn woning aanpassen of verbouwen, en hoe vraag ik toestemming aan?
Zonder toestemming van de verhuurder mag u geen (grote) veranderingen toebrengen aan uw gehuurde object. In de basis is het zo dat u uw gehuurde object exact hetzelfde moet opleveren ten einde van de huurperiode, als hoe u het object heeft verkregen. Zijn er bepaalde zaken die u wenst te veranderen om wat voor reden dan ook, dan betreft het advies dit te overleggen met de vastgoedbeheerder.
Onderhoud, Reparaties en Sleutels
Hoe meld ik een onderhoudsverzoek?
U kunt via de website prmd.nl aan de rechterkant het portaal voor huurders openen (rood vlak), waarna u uw onderhoudsverzoek kunt indienen. Noteer altijd het gehuurde adres in de onderwerp regel, omschrijf uw verzoek compleet en stuur foto’s mee indien mogelijk en gewenst. Mocht u een urgent verzoek willen melden, dan kunt u het best bellen naar 070 346 11 11 en daarna per website bevestigen. Ook buiten kantooruren, gedurende het weekend en op feestdagen zijn wij telefonisch via de storingsdienst voor u beschikbaar.
Wanneer wordt mijn onderhoudsverzoek opgepakt?
Afhankelijk van de urgentie van het verzoek zal de aangewezen onderhoudsfirma contact met u opnemen, in de eerste plaats telefonisch. Een urgent verzoek wordt binnen 24 uur in behandeling genomen, een minder urgent verzoek kan tot 72 uur in beslag nemen. Verneemt u binnen de genoemde tijdsperiode geen contactverzoek, dan kunt u het beste bellen naar 070 346 11 11 en vragen naar een statusupdate.
Hoe lang duurt het voordat een reparatie wordt uitgevoerd?
Zodra een onderhoudsfirma contact met u opneemt kunt u een afspraak inplannen voor de overeengekomen onderhoudskwestie. Afhankelijk van de urgentie zal een onderhoudsfirma zich beschikbaar stellen.
Wie is verantwoordelijk voor reparaties in mijn woning/appartement?
Dit is afhankelijk van het onderhoudsverzoek. In de basis valt alles wat onder de noemer klein onderhoud onder de verantwoordelijkheid van de huurder. Zie hier het besluit kleine herstellingen. Groter onderhoud valt doorgaans onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Daarnaast zijn er mogelijk in uw huurovereenkomst leveringen en diensten opgenomen, waarvoor u reparatieverzoeken in kunt dienen bij het voordoen van een technisch defect. U bent wel verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud van de genoemde leveringen en diensten.
Wat moet ik doen bij een noodgeval zoals een lekkage?
U kunt bij noodgevallen direct telefonisch contact opnemen, via 070 346 11 11. U wordt buiten kantoortijden doorverbonden met de storingsdienst.
Mijn CV ketel storing/verwarming doet het niet. Wat kan ik doen als huurder?
- Heeft u een gedeelde ketel met bijvoorbeeld uw buren? Bel/mail ons dan direct;
- Heeft u een eigen Cv-ketel? Controleer eerst de druk van uw ketel, u kunt in de online handleiding van uw Cv-ketel terugvinden wat de minimale & maximale druk van uw ketel dient te zijn. Hier kunt u ook een handleiding vinden hoe u uw ketel dient bij te vullen.
- Heeft u recent uw radiatoren ontlucht? Zo nee, voer dit dan eerst uit, en vul nadien uw Cv-ketel bij.
- Ervaart u na bovenstaande stappen nog steeds problemen met uw Cv-ketel, bel/mail ons dan direct.
Ik heb last van een verstopping (bijvoorbeeld toilet/wastafel). Wat kan ik doen als huurder?
- Het schoonhouden en ontstoppen van het binnen riool, is een huurdersaangelegenheid. Het binnen riool loopt tot aan het aansluitpunt vanuit de woning op het gemeenteriool. Woont u in een appartement, dan loopt het binnen riool tot aan de standleiding van het appartementencomplex.
- U bent zelf verantwoordelijk voor het verhelpen van verstoppingen in uw afvoeren, verstoppingen zijn vaak eenvoudig te verhelpen met soda en kokend water. Let op! Gebruik geen chemische ontstoppingsmiddelen. Wanneer u de verstopping niet kunt verhelpen dient er een ontstoppingsbedrijf ingeschakeld te worden. Chemische ontstoppingsmiddelen zijn erg gevaarlijk, en kunnen o.a. brandwonden veroorzaken bij de medewerkers van het ontstoppingsbedrijf.
- Heeft u toch een ontstoppingsmiddel gebruikt? Meldt ons dan de hoeveelheid en het merk/type van dit middel zodat wij het ontstoppingsbedrijf goed kunnen informeren.
- Heeft het ontstoppen met Soda en kokend water niet geholpen? Stuur ons dan een serviceverzoek via de website. Let op, wanneer blijkt dat de verstopping wordt veroorzaakt door uw toedoen, worden er kosten in rekening gebracht voor het verhelpen van de verstopping.
Wat te doen bij een stroomstoring?
- Om te voorkomen dat u tijdens een stroomstoring volledig zonder licht zit, raden wij u aan ten alle tijden een zaklamp te leggen in uw meterkast. Mocht u een oplaadbare zaklamp hebben, zorg dan ten alle tijden ervoor dat deze is opgeladen. Mocht u een zaklamp in uw bezit hebben dat werkt op batterijen, leg dan ten alle tijden reserve batterijen in de buurt.
- Een stroomstoring kan door meerdere factoren voor komen. Een stroomstoring kan ontstaan door kortsluiting als gevolg van een defect in de bedrading of een kapot apparaat, ook kan dit wegens overbelasting voorkomen.
- Mocht er in uw gehele woning een stroomstoring plaats vinden, kan het zijn dat het een algemene stroomstoring betreft. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met het algemene storingsnummer op 070 346 11 11.
Ik heb last van schimmel en vermoed dat dit komt door een gebrek aan ventilatie. Wat kan ik doen als huurder?
- In uw woning ontstaat een verzameling van vocht door diverse oorzaken. Al dit vocht moet dagelijks worden afgevoerd door ventilatie.
- Door goed te ventileren zorgt u ervoor dat er voortdurend frisse lucht uw woning binnen kan komen. Met het ventilatiesysteem wordt vervuilde en vochtige lucht afgevoerd. En daar komt frisse lucht weer voor in de plaats.
- hierdoor dient u de mechanische ventilatie nooit helemaal uit te zetten. De installatie dient u op de laagste stand te laten draaien. Het stroomverbruik hierin is minimaal. Mocht u er voor kiezen om deze wel volledig uit te zetten, kunt u last krijgen van vocht- en schimmelproblemen in uw woning.
Wat te doen bij een verloren, vergeten of afgebroken sleutel?
Indien u uw sleutel bent kwijtgeraakt, vergeten bent of is deze afgebroken? U dient hiervoor contact op te nemen met een (plaatselijke) slotenmaker. Helaas zijn de kosten hiervan voor uw eigen rekening. U kunt ook via PRMD een slotenmaker inhuren; in dat geval kunt u telefonisch of via de website contact opnemen.
Kan ik een sleutel bijbestellen?
Indien u een extra sleutel wilt laten bijmaken, kunt u deze zelf laten bijmaken. Let op: dit geldt enkel voor uw eigen voor- of achterdeur. Mocht u een gezamenlijke voordeur hebben, dient u een verzoek voor het aanmaken van een sleutel per mail aan te vragen. Dit kan via service@prmd.nl, vermeld hierbij wel het nummer dat op de sleutel staat genoteerd. Houd er rekening mee dat u ten einde van uw huurperiode al uw sleutels bij de verhuurder dient in te leveren.
Huurbetalingen en verhuurdersverklaringen
Hoe betaal ik mijn huur?
Kan ik met een automatische incasso mijn huur betalen?
Mocht u op dit moment elke maand handmatig de huurpenningen overmaken en wilt u liever dat dit automatisch gebeurd? Dan kunt u een mail sturen naar finance@prmd.nl
Hoe wijzig ik mijn betaalgegevens?
Mocht u een ander rekeningnummer hebben of wilt u dat wij incasseren vanaf een ander rekeningnummer, kunt u een mail sturen naar finance@prmd.nl. Wij versturen dan een nieuwe SEPA machtiging per mail. Zodra wij deze ondertekend van u hebben ontvangen, zullen wij ons best doen om bij het eerstvolgende incassomoment te incasseren van het nieuwe rekeningnummer.
Mijn huur is deze maand niet afgeschreven, hoe kan dat?
Als u betaalt middels een automatische incasso, dan worden de huurpenningen op de laatste werkdag van de maand afgeschreven. De huurincasso wordt gestorneerd als uw saldo niet toereikend is. In dit geval zal u de huurpenningen handmatig moeten overmaken, voor de eerste van de nieuwe maand. In uw huurovereenkomst kunt u het rekeningnummer terugvinden. Kunt u de benodigde informatie niet terugvinden in uw huurovereenkomst, neem dan contact op met finance@prmd.nl.
Wat moet ik doen als ik de huur niet op tijd kan betalen?
In dit geval moet u een melding maken via de website prmd.nl of via finance@prmd.nl. Maak hierbij direct een afspraak met betrekking tot de termijn.
Wat gebeurt er als ik mijn huur te laat betaal?
U zal in eerste instantie een herinnering ontvangen. Bij het uitblijven van een betaling zal u een tweede herinnering ontvangen, waarna bij het weder uitblijven van een betaling een aanmaning wordt toegestuurd. In deze fase zullen er extra kosten in rekening worden gebracht.
Kan ik een betalingsregeling treffen als ik een achterstand heb?
Dit is afhankelijk van de hoogte van de achterstand en de betaaltermijn die u overeen wil komen. Om hogere kosten of incassodossiers te voorkomen, is ons advies openheid en transparantie te bieden aan de verhuurder en in gesprek te blijven.
Mijn zaak is overgedragen naar een deurwaarder en ik heb vragen over het proces.
Indien uw zaak is overgedragen naar de deurwaarder, dient u ten alle tijden contact op te nemen met de deurwaarder. Wij hebben de vordering uit handen gegeven en kunnen op dit moment niets voor u betekenen. Pas zodra het deurwaardersdossier is gesloten zal PRMD weer uw contactpersoon zijn.
Kan ik een verhuurdersverklaring ontvangen?
Een verhuurdersverklaring vraagt u vaak op, op het moment dat u een nieuwe woning zoekt en aan uw nieuwe verhuurder wil aantonen dat u een degelijke huurder bent. Mocht u een verhuurdersverklaring willen ontvangen, kunt u een mail sturen naar finance@prmd.nl. Geef duidelijk in de mail aan om welk adres het gaat, zodat wij het u zo snel mogelijk kunnen verstrekken. Houd u er rekening mee dat wij in de verhuurdersverklaring aangeven of u: aan uw betalingsverplichtingen heeft gedaan of er sprake was van onderverhuur of dat u wellicht voor overlast heeft gezorgd in uw woningomgeving.
Servicekosten
Wat zijn servicekosten en waarvoor betaal ik ze?
Servicekosten worden in rekening gebracht bij een huurder als er sprake is van kosten die gezamenlijk, door meerdere huurders, worden gedeeld en in de eerste plaats betaald worden door de eigenaar/verhuurder. U betaalt in dit geval maandelijks een voorschot, waarbij er jaarlijks een afrekening plaats kan vinden op basis van de totaal gemaakte kosten door verhuurder, minus de betaalde voorschotten door huurders, gedeeld door de bewoners middels een bepaalde verdeelsleutel.
Kan ik een specificatie krijgen van de servicekosten?
Dit is afhankelijk van het soort servicekosten en afhankelijk van het feit of er vergoedingen in rekening worden gebracht of dat het gaat om een voorschotbetaling.
Hoe worden de servicekosten berekend?
De totaal gemaakte kosten worden jaarlijks inzichtelijk gemaakt en vergeleken met de voorschotbetalingen. Als de voorschotbedragen niet dekkend zijn voor de totaal gemaakte kosten, dan moeten de huurders bij een afrekening bijbetalen. In dit geval wordt er direct gekozen de voorschotbedragen op te hogen, om zodoende het volgende jaar geen negatieve afrekening te hoeven verstrekken.
Wanneer worden de jaarlijkse afrekeningen van de servicekosten verzonden?
Dit kan het gehele jaar door plaatsvinden en is mede afhankelijk van derden en het verkrijgen van eindnota’s. Ook na het beëindigen van uw huurovereenkomst bent u nog verantwoordelijk voor de betaling van een eventuele afrekening, mocht deze afrekening later volgen dan de einddatum van uw huurperiode.
Huurcontract en Beëindiging
Wat is de opzegtermijn voor mijn huurcontract?
In uw contract staat vermeld wat uw minimale huurtermijn is. Is deze termijn verstreken, dan kunt u de huurovereenkomst opzeggen met de inachtneming van de opzegtermijn. De opzegtermijn verschilt per object, maar is bij residentieel vastgoed vaak gelijk aan de betaaltermijn, wetende één kalendermaand.
Hoe kan ik mijn huurcontract opzeggen?
Mocht u uw huur willen beëindigen dan kunt u een mail sturen naar mutaties@prmd.nl. Lukt het niet om per mail de huur op te zeggen? Dan is het voor u mogelijk deze (aangetekend) te versturen naar het volgende adres: Kranenburgweg 131, 2583 ER te Den Haag.
Kan ik mijn huurcontract verlengen?
Als u een tijdelijke huurovereenkomst heeft, dan is er in de basis een einddatum afgesproken. In dit geval is er geen minimale verblijfsduur, wat betekent dat u met inachtneming van de opzegtermijn gedurende de gehele huurperiode uw huurovereenkomst kunt beëindigen. De verhuurder moet u de gehele overeengekomen huurperiode laten verblijven. Nadert u de einddatum van uw tijdelijke huurovereenkomst (drie maanden van te voren), dan kunt u een verzoek indienen om duidelijkheid te verschaffen door de verhuurder inzake het al dan niet beëindigen/verlengen van de huurovereenkomst. Als de verhuurder aangeeft te willen verlengen, dan wordt de huurovereenkomst (in geval van residentieel vastgoed, met uitzondering van een tussenhuurovereenkomst) voor onbepaalde tijd verlengd. Uw opzegtermijn blijft ongewijzigd. Mocht de verhuurder kiezen om de huurperiode te beëindigen, dan zal de verhuurder een eindinspectie / sleuteloverdracht met u inplannen. Huurt u voor een minimale periode van 12 maanden + onbepaalde tijd? In dat geval kunt u de huur voor het eerst opzeggen als de verplichte huurtermijn verlopen is, met inachtneming van de opzegtermijn.
Mijn partner en ik zijn uit elkaar, hoe zeg ik mijn huur op?
Indien u en uw partner uit elkaar gaan, dienen jullie een document op te sturen met daarin de vermelding van de huuropzegging. Let op: deze dient door zowel u als uw partner ondertekend te zijn. Als één van u beiden wenst te verblijven in het gehuurde, dan kunt u dit verzoek toesturen aan idps@prmd.nl. Deze afdeling zal beoordelen of er in uw situatie voldoende middelen zijn om de huurder als enkelvoudig huurder te kunnen dragen en indien dit niet het geval is zal deze afdeling met u eventuele andere mogelijkheden bespreken.
Kan ik de huurovereenkomst vroegtijdig beëindigen?
Helaas kunnen wij niet op voorhand aangeven of het mogelijk is om het contract vroegtijdig te beëindigen. U kunt hiervoor een verzoek indienen bij mutaties@prmd.nl om de mogelijkheden te bespreken.
Mag ik een onderhuurder in mijn woning hebben?
Nee, dat is niet toegestaan. U kunt enkel een verzoek indienen uw huurdersrechten over te dragen naar een voorgedragen persoon middels een indeplaatsstellingsovereenkomst, via idps@prmd.nl. Het is geen garantie dat dit verzoek wordt gehonoreerd. Als u middels een indeplaatsstellingsovereenkomst afstand heeft gedaan van uw huurdersrechten, dan is het tevens geen garantie dat het verzoek de wisseling weer terug te draaien (weer middels een indeplaatsstellingsovereenkomst) weer wordt gehonoreerd. Kortom: u kunt niet “tijdelijk” uw huurdersrechten overdragen.
Overdracht en Inspectie
Tot welke afdeling kan ik mij wenden als het gaat om het inplannen van inspecties, te weten begininspecties, eindinspecties, voorinspecties?
Dit betreft de afdeling Mutaties via mutaties@prmd.nl. Deze afdeling is het aanspreekpunt voor alle nieuwe en alle vertrekkende huurders. In de eerste maand van uw verblijf kunt u zich wenden tot deze afdeling als het gaat om opleverpunten en vragen over het gehuurde object. In de laatste maanden van uw verblijf kunt u zich wenden tot deze afdeling als het gaat om inhoudelijke vragen over huuropzeggingen, opzegtermijnen, inspecties en waarborgsommen.
Wat gebeurt er tijdens de opleveringsinspectie?
Tijdens een opleveringsinspectie (incheck en uitcheck) zal de verhuurder in het gehuurde object een fotoreportage opstellen en afwijkingen zoals gebreken, defecten en / of beschadigingen noteren. Het inspectierapport betreft een momentopname en weergeeft de staat van het onderhoud ten tijden van de oplevering. Zowel de huurder als de verhuurder tekent dit rapport, waarna u het per mail zal ontvangen voor uw administratie. Tijdens de opleveringsinspectie ontvangt u sleutels van het object als u een nieuwe huurder bent en levert u al uw sleutels in als u een vertrekkende huurder bent.
Wat zijn de eisen voor het opleveren van een woning bij vertrek?
Bij het bevestigen van uw huuropzegging stuurt de verhuurder u een document toe met richtlijnen voor de oplevering. Let wel op; dit betreffen algemene richtlijnen.
Hoe moet mijn woning opgeleverd worden?
Tijdens het betrekken van de woning, heeft u een incheck rapport mogen ontvangen. Hierin zijn foto’s en zaken opgenomen en destijds ondertekend door beide partijen. Dit is voor u dan ook een richtlijn voor hoe de woning eruit moet komen te zien tijdens de uitcheck. Heeft u of uw familie het gehuurde betrokken in een tijd dat er geen inspectierapporten werden opgesteld, dan is de basisregel voor de oplevering leeg, schoon en volledig ontruimd van al uw persoonlijke eigendommen. Daarnaast moeten de muren in egale staat en in neutrale kleur verkeren.
Krijgen wij een voorinspectie voorafgaand aan de uitcheck?
Wij voeren niet standaard een voorinspectie uit, enkel in bijzondere situaties zullen wij uw gehuurde object voorafgaand aan een eindoplevering inspecteren. In de basis dient u uw gehuurde object weer op te leveren zoals u het heeft ontvangen bij aanvang van uw huurperiode, rekening houdend met een toelaatbaar aantal gebruikerssporen, afhankelijk van de duur van uw verblijf en de wijze waarop u uw gehuurde object in ontvangst heeft genomen.
Wanneer zal de uitcheck plaatsvinden?
Als de einddatum van uw huurperiode op een werkdag valt, dan zal de uitcheck plaatsvinden op die dag of de eerstvolgende werkdag. Wij kunnen bij voorbaat geen dagdeel voor u reserveren, daar wij naast u nog met tal van andere huurders een uitcheck inplannen. U krijgt uiterlijk één (1) week van te voren per mail een tijdstip toegewezen. Valt de einddatum van uw huurperiode in het weekend of een feestdag, dan verschuift de uitcheck automatisch naar de eerstvolgende werkdag.
Ik kan helaas niet zelf aanwezig zijn tijdens een inspectie, kan ik iemand machtigen?
Het is mogelijk om een familielid, vriendin of kennis te machtigen voor een inspectie. Echter dient u dit schriftelijk aan ons te bevestigen inclusief naam en een kopie van het legitimatiebewijs van de persoon die u wilt machtigen.
Ik ben een nieuwe huurder; zal de verhuurder met mij een begininspectie inplannen?
Ja, ook met een nieuwe huurder zal er een opleveringsinspectie ingepland worden, waarbij er een fotoreportage van de staat van overdracht wordt gedocumenteerd en u de sleutels in ontvangst zal nemen.
Tijdens mijn begininspectie zijn er gebreken opgenomen in het inspectierapport. Ben ik zelf verantwoordelijk voor het herstel?
Worden er (fundamentele) defecten gedetecteerd tijdens de inspectie, dan zal de mutatie afdeling van PRMD (mutaties@prmd.nl) erop toezien dat een onderhoudsfirma contact zal opnemen voor herstel. Zijn er optische gebreken gedocumenteerd, zoals beschadigingen aan muren, dan zal dit niet hersteld worden maar enkel opgenomen worden ter bewijslast.
Wanneer kan ik de sleutels van mijn nieuwe woning in ontvangst nemen?
Doorgaans vindt de begininspectie met huurder en verhuurder plaats op de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Betreft dit een weekenddag of feestdag, dan zal de begininspectie rechtswege verplaatst worden naar de eerstvolgende werkdag. De afdeling mutaties (mutaties@prmd.nl) zal uiterlijk één dag voorafgaand contact met u opnemen met het oog op een specifiek tijdstip. Het is niet altijd mogelijk de voorkeur van de huurder te honoreren betreft het tijdstip, daar er meerdere huurders sleutels ontvangen op de genoemde dag en er daarom vanuit een logistiek oogpunt ingepland wordt.
Indexeringen / huurverhogingen
Wanneer vindt de jaarlijkse huurverhoging plaats?
In uw huurovereenkomst staat gespecificeerd op welke datum de jaarlijkse huurverhoging plaats vindt. Voor sociale huurwoningen is dat rechtswege jaarlijks op 1 juli. Voor woningen in het middensegment en woningen in het vrije segment is dit afhankelijk van de startdatum van de huurovereenkomst.
Op welke wijze wordt mijn huur verhoogd?
Ook dit staat gespecificeerd in uw huurovereenkomst. Dit verschilt per huursegment, maar tevens afhankelijk van of de overheid wel / niet de huurverhoging limiteert.
Kan ik bezwaar maken op mijn huurverhoging?
U kunt via huurverhoging@prmd.nl bezwaar aantekenen op de gecommuniceerde huurverhoging. De huurverhoging vindt echter plaats op basis van hetgeen wettelijk is toegestaan en om deze reden is het geen garantie dat uw bezwaar resulteert in een aangepaste huurverhoging.
Word ik geïnformeerd over het verhogen van de huur?
Waarborgsom
Wanneer word mijn waarborgsom uitbetaald?
De einddatum van uw huurperiode is leidend voor de afwikkeling van uw waarborgsom. Uiterlijk 14 dagen na de einddatum van het gehuurde zal u per mail bericht ontvangen over uw waarborgsom. Eventuele vragen /opmerkingen worden voor die tijd niet beantwoord: niet per mail en niet per telefoon. Na de eindinspectie zal u een rapport digitaal ontvangen, waarin eventuele schades of beschadigingen of opmerkingen worden benoemd. In de dagen die volgen wordt de eindinspectie vergeleken met de begininspectie. Eventuele afwijkingen of herstelwerkzaamheden worden uitgevoerd en de facturen daarvan worden verzameld. Zodra het dossier compleet is, zal u op de hoogte gesteld worden. Zijn er geen inhoudingen op de waarborgsom, dan ontvangt u de waarborgsom binnen 14 werkdagen na de einddatum retour. Zijn er wel inhoudingen, dan kan de berekening / afwikkeling tot 31 dagen in beslag nemen.
Kan mijn borg als laatste maand huur gebruikt worden?
Het is niet mogelijk uw waarborgsom te gebruiken voor de laatste huurbetaling. U dient uw huurgelden tot de bevestigde einddatum te betalen. De waarborgsom is bedoeld als zekerheidsstelling het gehuurde conform het incheckrapport (opgemaakt bij aanvang huurperiode) op te leveren.
Wat gebeurt er bij de eindinspectie van de woning?
Tijdens de eindinspectie zal de verhuurder een fotoserie maken van het gehuurde object. Deze fotoserie / rapportage zal naderhand vergeleken worden met de fotoserie / rapportage van de begininspectie en de vergelijking tussen beide zal bepalend zijn in hoeverre u uw waarborgsom niet, gedeeltelijk of geheel terug ontvangt. De persoon die op locatie een eindinspectie uitvoert heeft geen voorkennis en is daar enkel ter observatie, om te documenteren. Aan het einde van de inspectie levert u al uw sleutels in en verlaat u het gehuurde object, volledig ontruimd van al uw persoonlijke eigendommen. U heeft daarna geen toegang meer tot het gehuurde object. De afspraak zal ca. 30 minuten in beslag nemen.
Kan ik mijn woning eerder opleveren dan de genoemde einddatum?
Ja, dat is mogelijk. Het tijdstip en de datum van oplevering zal wel in overleg met de verhuurder gebeuren en is niet op ieder gewenst tijdstip mogelijk. Als u op uw verzoek eerder de sleutels van het object inlevert en de eindoplevering afrondt, dan krijgt u geen huurpenningen retour voor de dagen dat u geen gebruik meer kan maken van het gehuurde object.
Verzekeringen en Verantwoordelijkheden
Welke verzekeringen dekt het vastgoedbeheer en welke moet ik zelf regelen?
Dit verschilt per huurobject en is afhankelijk van het gebouw waarin uw gehuurde object is gelegen. Daarnaast verschilt het ook tussen woninghuur en bedrijfsmatige huur. Bij het huren van woningen bent u verplicht te beschikken over een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) en wordt u geadviseerd een inboedelverzekering en een glasverzekering af te sluiten. Bij concrete vragen hieromtrent verzoeken wij u contact op te nemen met info@prmd.nl.
Wie is verantwoordelijk voor schade aan gemeenschappelijke delen van het gebouw?
In de basis de persoon die de schade heeft veroorzaakt, echter is dat niet altijd te achterhalen. Merkt u een schade op, dan kunt u de schade melden bij de service afdeling via service@prmd.nl. Deze afdeling zal zorgdragen voor het inzichtelijk maken van de grootte van de schade en de noodzaak voor herstel.
Wat gebeurt er bij schade door een natuurramp of calamiteit?
Eventuele schade als gevolg van een natuurramp of calamiteit buiten uw macht, door toedoen van derden kunt u melden bij service afdeling via service@prmd.nl. Doorgaans is een verhuurder verzekerd voor dergelijke schades; in sommige gevallen is de huurder verzekerd voor dergelijke schades.
VvE (Vereniging van Eigenaren) Vragen
Hoe kan ik een vraag indienen bij de VvE?
Als huurder kun je VvE verzoeken / vragen melden bij de service afdeling via service@prmd.nl. De service afdeling zal onderzoeken of de vraag van de huurder intern behandeld kan worden of dat de melding doorgezet moet worden naar de VvE. De doorlooptijd bij meldingen die bij de VvE uitgezet worden is doorgaans langer, waar wij geen invloed op hebben.
Hoe worden de VvE-bijdragen berekend?
Niet iedere huurder betaalt een VvE bijdrage. Enkel in specifieke gevallen, bijvoorbeeld in het geval dat stookkosten onderdeel uitmaken van de servicekosten en dit complexbreed wordt verzorgd door de VvE, betaalt u als huurder een voorschot. U kunt in uw huurovereenkomst terugzien of u wel of niet bepaalde vergoedingen betaalt. In de basis betaalt u als huurder voor alles waar u gebruik van maakt en betaalt de eigenaar het restant.
Hoe meld ik een probleem in de gemeenschappelijke ruimte?
U kunt deze meldingen niet direct bij de VvE melden, maar enkel bij de service afdeling via service@prmd.nl
Wanneer is de volgende VvE-vergadering en hoe kan ik deelnemen?
U kunt als huurder niet deelnemen aan VvE vergadering. Deze vergaderingen zijn bedoeld voor eigenaren, niet voor gebruikers.
Wat zijn de regels voor het wijzigen van mijn appartement of balkon?
In de basis moet u uw gehuurde object aan het einde van een huurperiode weer opleveren zoals u het object heeft ontvangen. Wenst u veranderingen aan te brengen, dan moet u dit voorleggen en enkel bij akkoord van de verhuurder mag u dit realiseren. Om een dergelijk verzoek in behandeling te nemen, wordt u verzocht het verzoek compleet in te dienen, begeleid met tekeningen, offertes, foto’s.
Verhuur
Zijn er beschikbaarheden voor nieuwe huurders?
De woningen die door PRMD beheerd worden, worden doorgaans door woonzeker.com verhuurd. Kijk op de website voor beschikbare woningopties. Er is voor huurder geen direct recht voor interne verhuizing, overplaatsing of recht op voorrang. Zoekt u naar een kantoorruimte, bedrijfsruimte of winkelruimte, dan kunt u contact opnemen met info@prmd.nl. Wij besteden de verhuur van dergelijke panden uit aan diverse lokale bedrijfsmakelaars.
Hoe werkt de huuraanvraagprocedure?
Zie hier de werkwijze van Woonzeker Rentals: https://woonzeker.com/werkwijze
Wat zijn de vereisten voor het huren van een woning?
Zie hier de huurvoorwaarden van Woonzeker Rentals: https://woonzeker.com/huurvoorwaarden
Klachten over Overlast
Ik heb last van ongedierte. Hoe ga ik hiermee om als huurder?
Om ongedierte te bestrijden dient er eerst een grondige reiniging van uw appartement plaats te vinden. Niet alleen u, maar ook uw buren, dienen hier medewerking aan te verlenen. Wij vragen u alvorens een melding bij ons in te dienen, eerst de volgende stappen te ondernemen;
-
- Alle etenswaren dienen opgeborgen te worden in afsluitbare plastic bakken. Kartonnen verpakkingen, plastic zakjes en overige verpakkingsmaterialen houden muizen helaas niet tegen, hier knagen zij doorheen.
- De woningen dienen grondig schoongemaakt te worden, zorg vooral voor een grondige schoonmaak langs alle wanden in de woning. Muizen lopen langs wanden en hoeken in hun looproutes. Maak dit schoon met sterk-ruikende schoonmaakmiddelen (bijvoorbeeld bleek/citroen etc.)
- Plaats lokdoosjes in donkere ruimtes, achter kasten etc.
Indien u in de omgeving van uw woning last heeft van duiven, ratten en/of andere ongedierte dient u contact op te nemen met de gemeente. Mijn tuin heeft onderhoud nodig. Wat kan ik doen als huurder?
Tuinonderhoud hoort niet bij het gehuurde. U bent hierin zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van uw tuin. Indien u last heeft van een boom kunt u deze echter niet zelf omkappen. Hiervoor dient u contact op te nemen met service1@prmd.nl
Ik heb last van geluidsoverlast. Wat kan ik doen als huurder?
Ervaart u geluidsoverlast vanuit uw buren? Ga dan eerst het gesprek met elkaar aan. Helaas zijn vooral wat oudere woningen in de binnensteden vaak erg gehorig, hier kan de eigenaar van uw woning niet veel in betekenen. Probeer met elkaar tijden af te spreken waarop u bijvoorbeeld thuis werkt, en geluidsoverlast extra storend kan zijn. Wanneer met elkaar in gesprek gaan geen oplossing biedt, kunt u via de Gemeente een bemiddelaar aanvragen.
Bij ernstige overlastklachten buiten de door de rijksoverheid gestelde regels en normen (zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/geluidsoverlast-in-de-wet) kunt u altijd uw wijkagent inschakelen.
Welke stappen worden ondernomen om overlast aan te pakken?
Als u overlast ervaart van een huurder die huurt bij dezelfde verhuurder, dan kunt u de verhuurder verzoeken het gesprek met de betreffende bewoner aan te gaan als u er onderling niet uitkomt. De verhuurder kan echter niet meer doen dan een poging wagen de betreffende bewoner inzicht te geven in het effect van de hinder en eventueel het contact te herstellen. Bij extreme escalatie kunt u zich wensen tot de wijkagent.
Facilitaire Zaken
Hoe meld ik een storing in de lift, verlichting of verwarming?
Alle (technische) meldingen die u wenst te maken kunt u melden bij service@prmd.nl. Ook als het gaat om gemeenschappelijke voorzieningen. Indien er een VvE betrokken is bij het oplossen van de melding, dan zal de service afdeling van PRMD de VvE inschakelen en de melding doorzetten. Op dat moment kunnen wij enkel fungeren als aanspreekpunt, maar hebben wij niet direct invloed op de termijn van in behandeling nemen / uitvoeren van herstel.
Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke tuinen of parkeerplaatsen?
Dat verschilt per gehuurde object. Informatie hieromtrent staat gespecificeerd in de huurovereenkomst. Als er binnen uw complex gemeenschappelijke tuinen zijn of gemeenschappelijke parkeerplaatsen zijn waar u binnen uw servicekosten een maandelijkse vergoeding voor betaalt, dan zal er mogelijk ook een component onderhoud opgenomen zijn in de huurovereenkomst.
Wanneer wordt de schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes uitgevoerd?
Op deze vraag is geen eenduidig antwoord mogelijk. Het verschilt per gehuurde object en per gemaakte afspraak met het onderhoudsbedrijf. Doorgaans hangt er een schoonmaakrooster in de gemeenschappelijke ruimte, waar u op kunt aflezen hoe frequent de schoonmaak plaatsvindt. Bent u van mening dat de schoonmaak niet regelmatig of niet volledig plaatsvindt, dan kunt u dat melden bij de Service desk via service@prmd.nl
Energie en Duurzaamheid
Hoe werkt de afrekening van nutsvoorzieningen?
In het geval dat u een inclusief huur betaalt en er in de huurovereenkomst niet uitgesloten is dat de maandelijkse vergoedingen een voorschotbetaling betreffen, dan kan er jaarlijks een afrekening plaatsvinden. In een pand waar geen tussenmeters (mogelijk) zijn, wordt het totaalverbruik van het pand, minus de voldane voorschotten, verrekend door alle units in het pand. Het is daarbij niet mogelijk om daadwerkelijk verbruik te meten en dus zal het teveel of het te weinig betaalde evenredig verdeeld worden. Welke verdeelsleutel er gebruikt wordt is afhankelijk van het type woning, maar doorgaans betreft dit woonoppervlak of grootte van huishouden. Als het pand waar u woonachtig bent wel over tussenmeters beschikt, dan kan het totaalverbruik op basis van daadwerkelijk verbruik verrekend worden. Als u eigen meters heeft voor uw eigen huurobject, dan zal de verhuurder u verzoeken zelf contacten voor nuts af te sluiten op eigen naam. Een afrekening van nutsvoorzieningen vindt vaak jaarlijks plaats, nadat de meterstanden zijn doorgegeven. Ook als uw huurovereenkomst al is geëindigd bent u nog verantwoordelijk voor de betaling van een eventuele narekening.
Wat kan ik doen om energiezuiniger te wonen?
In veel gevallen kunt u op het totaalverbruik letten door zelf bewuster te leven, bijvoorbeeld door rekening te houden met de hoeveelheid warm water wat u verbruikt, het sluiten van ramen en deuren zodat de warmte meer geconcentreerd aanwezig blijft en bijvoorbeeld het matigen van stoken in de nacht. Als u gezamenlijk met de rest van de bewoners van uw pand nutsvoorzieningen deelt, dan heeft u niet direct invloed op het totaalverbruik, maar is het gehele pand gezamenlijk verantwoordelijk. De verhuurder zal hier geen actieve rol in spelen. Het is aan de bewoners onderling om dit gesprek te voeren.
Zijn er plannen voor verduurzaming van het gebouw (bijv. zonnepanelen, isolatie)?
Doorgaans wordt er door een verhuurder gekozen om de woonruimte te optimaliseren bij een wisseling van huurders. Enerzijds omdat het object dan pas vaak aan nieuwe kwaliteitseisen moet voldoen, maar ook omdat grote werkzaamheden in bewoonde staat niet wenselijk zijn. Heeft u specifieke vragen over de toekomstplannen van uw pand of bent u bereid om zelf een investering te doen? Neem dan contact op met de Service desk, via service@prmd.nl
Kan ik zelf zonnepanelen of andere energiebesparende maatregelen aanvragen?
Alle wijzigingen die u wenst aan te brengen in het gehuurde moeten voorafgaan overlegd worden met de verhuurder, waarna de verhuurder met de eigenaar in overleg zal treden en er mogelijk een overeenkomst volgt op uw voorstel. In het geval dat u dergelijke zaken wenst te bespreken, dan adviseren wij u om het voorstel compleet per mail in te dienen via service@prmd.nl, begeleid met eventuele offertes, foto’s en tekst en uitleg.
Vragen over de gemeente waarin ik woonachtig ben
Moet ik mij inschrijven bij de gemeente ?
Als huurder bent u verplicht zich in te schrijven in te schrijven op het adres waarvoor u een huurovereenkomst heeft getekend. Dit kunt u enkel doen bij de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is. Dit kan doorgaans via de gemeentelijk website met behulp van een DigiD. Is dat niet het geval, dan kunt u het beste contact opnemen met de gemeente zelf en een afspraak inplannen op een gemeentelijk loket.
Ik wil mij inschrijven, maar de gemeente geeft aan dat er onbekende personen op mijn adres geregistreerd staan?
In dit geval kunnen wij eenmalig de voorgaande huurders een email sturen met het verzoek zich uit te schrijven. Stuurt u dan een mail naar service@prmd.nl. Krijgen wij geen reactie, dan moeten wij u terugverwijzen naar de gemeente die op haar beurt een adresonderzoek zal starten. Helaas kunnen wij als verhuurder dit proces niet bespoedigen.
Kan ik een bewonersvergunning (ten behoeve van parkeren) aanvragen?
U kunt ten alle tijden een parkeervergunning aanvragen via de website van de gemeente, nadat u zich heeft geregistreerd op het woonadres, via de website of via het loket. Het is echter afhankelijk van de betreffende gemeente of de desbetreffende wijk of de bewonersvergunning (direct) verleend wordt. Dit is mede afhankelijk van de locatie in de gemeente, het bestemmingsplan en de parkeermogelijkheden. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het verkrijgen van een bewonersvergunning gepaard gaat met een bepaalde wachttijd. U kunt naast een bewonersvergunning vaak ook een bezoekersvergunning aanvragen. Een bezoekersvergunning betreft vaak een aantal parkeeruren die u via een app kunt activeren, zodat uw bezoek geen parkeerkosten hoeft te betalen.
Ik wil een bewonersvergunning (ten behoeve van parkeren) aanvragen, maar de gemeente geeft aan dat er de vergunning al verleend is aan een ander?
Indien de gemeente aangeeft dat er op het geregistreerde adres al een parkeervergunning verleend is, dan wordt er bij het verlenen van uw parkeervergunning extra (jaarlijkse) kosten in rekening gebracht bij u. Huurt u een zelfstandige woonruimte en bent u de eerste aanvrager, dan dient u bij de gemeente een adresonderzoek te starten, want mogelijk maakt de vorige huurder/bewoner van het geregistreerde adres dan nog gebruik van de vergunning. Wij, als vastgoedbeheerder, kunnen geen persoonsgegevens verstrekken van (voorgaande) huurders en daarom kan enkel de gemeente u assisteren bij het verkrijgen van de vergunning. Huurt u een onzelfstandige woonruimte (kamer of dergelijke), dan kan het zijn dat een andere bewoner van het pand al een vergunning in bezit heeft, wat u de tweede/derde etc. bewoner maakt en daarmee gaan extra kosten gepaard.